Valentí Feixas. Àrea de Pedagogia de la FPCEE Blanquerna-URL

Escola de Pràcticas d’Educació Primària de la Universidat de Jyväskylä windows 7 defender. Foto: Valentí Feixas
Reprenent el Viatge d’Immersió Pedagògica a Finlàndia iniciat en l’article anterior, en totes les escoles que vàrem visitar ens va sorprendre el clima de tranquil·litat que s’hi respirava. Els espais estan pensats per al treball individual o en grup en un ambient acollidor, amb comoditat. Alguns fins i tot dissenyats amb els propis alumnes 다운로드. Nens i nenes, nois i noies s’hi movien en llibertat, repartits en diferents espais, treballant amb l’ordinador o llegint. No veiem cap professor “vigilant” enlloc. I l’Escola no està separada de la resta d’edificis, no veiem cap tanca!

Escola de Pràcticas d’Educació Secundària de la Universidat de Jyväskylä 다운로드. Foto: Valentí Feixas
Amb el nostre temperament i la nostra mentalitat és molt difícil que puguem eliminar les tanques de l’escoles i tot control sobre alumnes i professors. Tanmateix, cada cop som més conscients de la importància dels entorns i del clima de treball i convivència (i de llibertat) per a un bon aprenentatge 삼성 드라이버 다운로드. Tot en les escoles té el seu sentit, fins el més petit detall, al servei de les persones.
A la Universitat de Turku vàrem conèixer a fons un exemple de la importància del treball de la responsabilitat de tots pel que fa a la convivència: el programa KIVA per a la prevenció de la violència i l’assetjament a les escoles. Un programa fruit de la recerca que ha deixat evidències dels seus bons resultats i que s’aplica amb èxit a molts països.

Escola Saunalahti 다운로드. Foto: Valentí Feixas
Vàrem visitar la que anomenen “l’escola del futur”, l’escola millor valorada en el darrer ranking PISA: Saunalahti, a Espoo, prop de Helsinki. Es tracta d’un espai de 10.000m2, inaugurat el 2012, que combina arquitectura, educació i un especial sentit de pertinença a la comunitat xftp 5. L’escola esdevé el veritable centre neuràlgic de la ciutat d’Espoo. A més d’aules per a preescolar, primària i secundària, hi ha un club d’estudiants, un centre de dia per a gent gran, un llar d’infants, un teatre, un menjador, una biblioteca, un gimnàs i molts més espais oberts a la comunitat. En els seus espais no només es genera la interacció entre els alumnes, sinó també entre aquests, el professorat i la resta d’habitants d’Espoo, esdevenint un nucli d’activitat i dinamisme constants.

Escola Saunalahti 윈도우 8 한글 언어팩 다운로드. Foto: Valentí Feixas
La seva directora ens deia que és un entorn pensat per a què els alumnes visquin experiències d’aprenentatge en què es potenciï la comunicació i el treball en grup. Aposten per un aprenentatge que es genera de manera informal, deixant fluir la creativitat dins i fora de les aules 다운로드. Per aquest motiu el disseny d’aquesta escola combina espais interiors i exteriors, amplis passadissos, grans finestres amb vistes sobre l’entorn natural i que aporten molta llum solar, mantenint així un contacte directe amb el medi ambient que convida a l’exploració.

Escola Saunalahti 다운로드. Foto: Valentí Feixas
L‘ús de materials ecològics per crear un ambient càlid i confortable., així com la disposició dels espais dedicats a l’activitat física i el treball manual creen un entorn que inspira i estimula de manera positiva els alumnes, els obre la mirada i la ment a nous coneixements, autèntiques experiències que no s’aprenen en els llibres sinó fent-ho (learn by doing).
Vàrem visitar també l’escola Valteri a Onerva. Es tracta d’una escola pensada per alumnes de totes les etapes amb necessitats especials d’aprenentatge pel que fa a la vista, la oïda, la parla i la interacció, on cada alumne te un pla adaptat del currículum nacional personalitzat 카미도리 다운로드. El centre integra els serveis educatius amb els de rehabilitació i incorpora una residència on els infants poden viure amb les seves famílies.
El tractament dels espais i dels materials, impressionant. Ens deien que se sentien orgullosos de que la seva comunitat invertís tants recursos per a aquells infants i les seves famílies. El valor de l’equitat: ajudar més als qui més ho necessiten.
Finalment, vàrem constatar que tenen molt clar que el factor decisiu és la qualitat del professorat i, per tant, de la seva formació. La visita a la Facultat d’Educació de la Universitat de Jyväskylä, la de més tradició de Finlàndia, ens ho va confirmar. Només accepta estudiants per a Educació amb una nota mitjana superior al 9 sobre 10. La Facultat disposa d’una escola d’educació primària i d’una de secundària on vàrem poder veure com professors i estudiants d’educació compartien l’activitat d’aula amb els seus alumnes.
El docent és valorat i ben pagat. No tant com algú ha dit perquè a Finlàndia, les cotitzacions i els impostos no els paga l’empresa a compte dels treballadors, sinó els treballadors directament. A l’hora de comparar salaris, cal tenir-ho en compte.
Recomano a tot el qui vulgui conèixer el model finlandès que ho faci amb una visita d’immersió pedagògica com la del Institut Escalae. L’experiència s’ho val. Com deia el Xavier Melgarejo: “Gràcies Finlàndia”.